De kleding die je op je werkt draagt heeft verschillende functies; het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je herkenbaar bent voor gasten, het ziet er professioneel uit en is hygiënisch. Soms draag je bepaalde kleding ook voor je eigen veiligheid; bijvoorbeeld als je in een koude omgeving werkt of met gevaarlijke machines.
Wat vind jij van jouw werkkleding? Voel jij je er prettig in? Zorgt je werkgever voor kleding of moet jij (gedeeltelijk) voor eigen kleding zorgen? Krijg jij hier een toeslag voor? Wij zijn benieuwd naar jouw mening en ervaring! Laat je reactie achter op de blog.
Wat staat er in de cao over kleding?
In de catering wordt er een onderscheid gemaakt tussen bedrijfskleding en beroepskleding. Er bestaan hiervoor verschillende regels.
Bedrijfskleding
In veel bedrijven wordt bedrijfskleding gedragen. Bijvoorbeeld een rok of broek met bijpassende blouse; alles in de bedrijfskleuren, vaak bedrukt met het bedrijfslogo. Deze kleding draag je alleen wanneer je op je werk bent. De kosten voor de aanschaf van deze kleding zijn voor de rekening van de werkgever. Deze kleding blijft eigendom van de werkgever. Daarnaast moet de werkgever ook de kosten voor reparatie en het chemisch reinigen betalen. Mocht de kleding kapot gaan of vuil worden door opzet of door je eigen grove schuld, dan zijn de kosten voor jou.
Beroepskleding
Naast bedrijfskleding bestaat er ook beroepskleding. Beroepskleding is kleding die kenmerkend is voor de uitvoering van een bepaald beroep. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de zwarte rok en witte blouse voor gastvrouwen, of kokskleding. Wanneer je deze kleding zelf moet aanschaffen van je werkgever, dan heb je recht op om een toeslag van €16,12 per maand als tegemoetkoming van de kosten. De werkgever kan deze kleding ook zelf aanschaffen en aan jou ter beschikking stellen. Het onderhoud en het schoonhouden van deze bedrijfskleding komt wel voor rekening van de werknemer.