Weet waar je recht op hebt

Check jouw salaris, werktijden en meer in de cao horeca.

Download 'm nu
Werken in de hitte, hoe dan?!
KENNIS
Werken in de hitte, hoe dan?!

Warm weer is lekker, maar als je de hele dag moet werken is het minder leuk. Werken in de zon of extreme hitte kunnen risico’s opleveren voor je gezondheid. Wat is hierover in de cao en wet geregeld? Uiteraard is het niet leuk om in extreme warmte te werken, maar dit is niet direct gevaarlijk. Je kunt daarom ook niet zomaar werk weigeren. In de cao is niks vastgelegd over het werken met warm weer. In de wet staat dat je je werk mag onderbreken als de hitte ernstig en een onmiddellijk gevaar is voor je veiligheid en gezondheid. In de wet staat niet precies vastgelegd wat er bedoeld wordt met gevaarlijke hitte. Niet alleen warmte, maar ook de luchtvochtigheid en werkkleding kunnen zorgen gevaarlijke situaties. Welke maatregelen kan je nemen? Zowel jij als je werkgever moeten maatregelen nemen zodat het werk veilig kan worden uitgevoerd. Treft je werkgever geen maatregelen en dreigt er direct gevaar voor je veiligheid en gezondheid, dan mag je je werk stilleggen. Als het werken bij een extreme temperatuur niet voorkomen kan worden, dan kan de werkgever: nagaan of werken in de warmte wel noodzakelijk is de duur van de werkzaamheden in de warmte verkorten de werkzaamheden afwisselen met werk op een koelere plek koele dranken aanbieden persoonlijke beschermingsmiddelen beschikbaar stellen kledingvoorschriften aanpassen Werkgevers mogen kledingvoorschriften hanteren zolang deze voorschriften redelijk zijn. Een regeling omtrent kledingvoorschriften wordt opgesteld tussen de werkgever en medewerker. In de wet is hierover niks geregeld. Hulp nodig? Doet je werkgever onvoldoende om het werk in de hitte veilig en draaglijk te houden (zie hieronder ook tips)? Dan kan je de hulp inschakelen van de Nederlandse Arbeidsinspectie of de arbodienst. 

Hof oordeelt dat werknemers Tempers uitzendkrachten zijn
NIEUWS
Hof oordeelt dat werknemers Tempers uitzendkrachten zijn

Het gerechtshof in Amsterdam heeft bepaald dat er bij de dienstverlening van Temper sprake is van uitzendarbeid. De afgelopen jaren heeft Temper in haar bedrijfsmodel gebruik gemaakt van oneerlijke concurrentie door de inzet van schijnzelfstandigen. Nabetaling Het gerechtshof heeft ook uitgesproken dat er nabetaling moet plaatsvinden van de 1 euro die de Temperaars per uur tot 2019 aan Temper moesten betalen. Al die jaren een doorn in het oog van de mensen die voor Temper werkten. Denk daarnaast bij nabetalingen aan achterstallig salaris, doorbetaling bij ziekte en vakantie, toeslagen, pensioenbijdragen en vakantiegeld. Vakbonden kunnen collectieve claims indienen bij misstanden Het gerechtshof heeft in de uitspraak ook nadrukkelijk benoemd dat de vakbonden namens gedupeerden nog steeds collectief rechtszaken kunnen voeren. In situaties waar er collectief zo zwaar onderbetaald wordt en er misstanden zijn, is het van belang dat vakbonden namens allen kunnen spreken. Overheid moet aan het werk Met deze uitspraak in de hand moeten de arbeidsinspectie, de Belastingdienst en het UWV aan het werk. Het is ook direct een waarschuwing voor platformbedrijven die denken in Nederland winst te kunnen maken, door sociale premies te ontlopen, ten koste van de mensen die voor hen werken en de rest van de maatschappij. De volledige uitspraak vind je hier. Heb je een vraag, neem eenvoudig contact op met onze bestuurders. 

22 juni: actie op Schiphol
NIEUWS
22 juni: actie op Schiphol

Op maandag 22 juni komen werknemers op Schiphol samen in actie tegen de plannen van het kabinet om te bezuinigen op de WW, WIA en AOW. De manifestatie op Schiphol vormt de aftrap van een landelijke actieweek tegen deze verslechteringen van de sociale zekerheid. Minder zekerheid voor werknemers Het kabinet wil fors bezuinigen op sociale regelingen. Zo wordt de WW korter, worden uitkeringen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid versoberd en gaat de AOW-leeftijd verder omhoog. Deze plannen raken werknemers direct. Wie zijn baan verliest, heeft straks minder lang recht op een WW-uitkering. Ook werknemers die ziek worden of arbeidsongeschikt raken, krijgen te maken met minder bescherming. Grote gevolgen voor Schipholwerkers Juist voor werknemers op Schiphol zijn deze regelingen belangrijk. De luchtvaartsector is voortdurend in beweging en veel medewerkers doen fysiek zwaar werk. Een sterk sociaal vangnet biedt zekerheid wanneer werk wegvalt of wanneer iemand door ziekte niet kan werken. De voorgestelde bezuinigingen zorgen voor meer onzekerheid en minder bescherming voor werknemers. Laat je stem horen Werknemers in het hele land komen daarom in actie. Op maandag 22 juni laten Schipholwerkers zien dat een sterk sociaal vangnet belangrijk blijft voor iedereen die werkt. Werk je op Schiphol? Kom dan naar de manifestatie en laat je stem horen. Praktische informatie Datum: maandag 22 juni Tijd: 14.30 - 16.30 uur Locatie: Schiphol Plaza (Jan Dellaertplein) Let op: de manifestatie vindt plaats in eigen tijd. Een manifestatie is geen staking. Bij een staking leg je het werk neer in de tijd van je werkgever. Dat is bij deze bijeenkomst niet aan de orde. Aanmelden Wil je aanwezig zijn bij de manifestatie? Meld je eenvoudig aan. 

Waarom ik lid ben van De Horecabond

"Omdat ik trots ben op mijn vak. Samen bereik je meer dan alleen!"

Word ook lid!