Afgelopen maand publiceerden we de resultaten van een onafhankelijk onderzoek naar wat er volgens horecamedewerkers nodig is om de horeca weer toekomstbestendig en aantrekkelijk te maken. Deze maand pak ik een paar thema’s bij de kop die een hoofdrol spelen in de discussie over de toekomst van onze mooie sector. Deze keer is dat het salaris in de horeca.
Horeca slechtst betaalde sector
Iedereen die werkt wil graag een goed salaris en in veel sectoren is dat ook de realiteit. Helaas geldt dat niet voor de horeca. Met verdriet kom ik al jarenlang tot de conclusie dat de horecasector een van de slechtst betalende sectoren is, met gemiddeld het laagste uurloon. Het is dus niet gek dat we collega’s (hebben) zien vertrekken naar andere sectoren als transport, detailhandel en de zorg omdat ze daar meer kunnen verdienen. Vaak noodgedwongen vanwege de financiën. Want een kwart van de horecamedewerkers komt slecht tot zeer slecht rond van zijn inkomen. Het zou toch niet zo moeten zijn dat men er nog een baantje bij moet nemen?
Personeelstekort terugdringen
De salarissen in de horeca moeten flink verbeteren, geven horecamedewerkers in het onderzoek aan. Als de beloning verbetert, verwachten vakmensen minder snel uit te stromen en kiezen calculerende jongeren eerder voor een opleiding of baan in de horeca. En dit is waar we naartoe moeten. Dat we stapje voor stapje het mega personeelstekort in de sector kunnen terugdringen. Zodat bedrijven weer beschikken over een complete brigade en daardoor kunnen floreren.
Een betere beloning
Een betere beloning. Deze drie woorden zorgen in deze tijd voor heel wat discussie. Want hoe kan je dit nu van bedrijven vragen die net de coronacrisis overleefd hebben. Die gebukt gaan onder grote schulden?
Uiteraard heb ik hier oog voor. Wij zullen werkgevers echt niet het mes op de keel zetten. En trouwens, werknemers vragen ook geen gouden bergen, maar ze moeten wel de rekeningen kunnen blijven betalen. Daar komt nog bij, dat als werknemers moeten kiezen tussen een vast contract en een betere beloning, ze zekerheid boven beloning verkiezen. Het gaat dus lang niet alleen om de hoogte maar ook om de garantie en zekerheid van een bepaald inkomen.
Focus op wat personeel oplevert
Helaas benaderen veel ondernemers de beloning voor hun personeel als een vervelende kostenpost. Zij willen personeelskosten zo laag mogelijk houden en beklagen zich er over hoeveel het personeel hen kost. Terwijl de discussie volgens mij juist moet gaan over wat het personeel – het goud van de onderneming – oplevert.
Ik zeg het vaak tegen ondernemers: waardeer en beloon je medewerkers goed, maak optimaal gebruik van hun kennis en kunde en je ziet je omzetten stijgen. Omzetten waarmee schulden afgelost kunnen worden en je een duurzaam bestaan kunt opbouwen. Werkgevers hebben de oplossing voor hun problemen dus grotendeels zelf in handen.
Investeren in personeel rendeert
Gelukkig zijn er werkgevers die snappen hoe het werkt en hier ook naar handelen. Die in de salariëring ook kijken naar opleiding en ervaring en zien dat de investering in betere beloning in verhouding staat tot de omzet en het rendement. Maar helaas blijft een groot deel van de ondernemers hangen in het oude patroon. Waar men vraagtekens zet bij het nut van een cao en deze liever vervangt door ‘maatwerk’ en ‘individuele afspraken’ met werknemers. Een situatie dus waarin werkgevers zelf lonen gaan vaststellen. Nou, daar wordt geen medewerker beter van!
Horeca cao
Het is dus des te belangrijker dat we in de horeca een cao met elkaar overeenkomen. Waarin werkgevers en werknemers afspraken met elkaar maken over beloning, contracten, scholing, ontwikkeling etc. Die zorgt voor een gelijk speelveld voor alle werkgevers - groot én klein - en voorkomt dat salaris een unique sellingpoint wordt doordat er gewoon een goede basis ligt.
Wat vind jij?
Tot slot. Graag zou ik eens van jullie willen horen hoe jullie tegen ‘belonen’ aan kijken.
Weet jij precies waar je volgens de cao recht op hebt en krijg je dat ook? Praat je wel eens met je collega’s of andere horecamedewerkers over wat zij verdienen? Weet jij of wat jij verdient marktconform is?
Ook ben ik benieuwd welke oplossingen jij ziet om het salaris te verhogen. Op welke manier kunnen we er voor zorgen dat de beloning weer in evenwicht is met het werk wat we doen in de horeca?
Laat van je horen en stuur een e-mail naar horeca@fnvhoreca.nl.
De horeca is een hele mooie sector om in te mogen werken, maar met alleen passie en liefde kunnen er geen rekeningen betaald worden!
Edwin Vlek
Bestuurder FNV Horeca
Lees hier mijn blog over het thema Werk-privé balans in de horeca.