Steeds vaker horen we berichten dat horecaondernemers ondanks hun succes hun zaak een extra dag moeten sluiten. De horeca verwelkomt steeds meer gasten, maar het personeelstekort in de horeca is gigantisch. Hoe kan dit?
Toen ik zelf in de horeca werkte zag ik veel collega’s die enorm loyaal waren naar hun werkgever en die hard werkten om het de gasten zoveel mogelijk naar de zin te maken. En hard werken was het! Lange dagen, presteren onder druk en veel lichaamsbeweging. Na je dienst ging je lichamelijk en geestelijk moe naar huis, maar wel met het gevoel: yes, het is samen weer gelukt! Door de hoge werkdruk ontstond er al snel een hechte band met elkaar op de werkvloer. Zowel met collega’s als de werkgever. Het was het gevoel alsof je samen een overlevingstocht aan het maken was met als eindoverwinning een tevreden gast.
In de horeca is het hard werken, dat weet iedere horecamedewerker, en als je dat samen met een fijn team kan doen is dat geweldig. Maar wat als je van je harde werk amper rond kunt komen? Het is niet erg om vermoeid thuis te komen na een goede dag werken, maar als je je constant zorgen moet maken over je inkomen dan is dat een stuk minder fijn. En dat terwijl je een vak uitoefent.
In andere sectoren zie je dat de lonen stijgen, maar in de horeca blijft het behoorlijk achter. Hard werken wordt helaas niet door elke werkgever gewaardeerd. Ik begrijp dat horecatoppers om zich heen gaan kijken naar werk wat minder zwaar is en toch beter betaald, zodat je ook geld en energie hebt voor de mooie dingen in het leven. Het zou echter mooier zijn als deze horecatoppers in de horeca kunnen blijven werken en de sector weer aantrekkelijk wordt. Werkgevers moeten goed nadenken hoe je personeel kunt werven en vasthouden. Koester ze en waardeer ze, het zijn helden!
Gezina van der Ven, regiomedewerker Zuid-Oost
Koester en waardeer ze…
22-10-2018