De catering zit in de hoek waar de klappen vallen. Daar hoeven we niet omheen te draaien. De rapporten over de toekomst van de sector vliegen je om de oren. Bedrijven en onderzoekers zetten trends (Grab & Go), voorspellingen (gezond) en verwachtingen (niet best) op een rij. Over medewerkers gaat het niet vaak, terwijl zij in deze lastige tijd en in de toekomst het kloppend hart van de catering zijn. Daarom: de 7 skills van de cateringmedewerker van de toekomst.
- Aanpassingsvermogen
In de bedrijfscatering, zorg- of onderwijsinstellingen heb je gasten van hoogopgeleid met grote haast, tot de medewerker aan de lopende band of uit de wasserette aan het eind van zijn of haar dienst. Je kent ze, herkent ze en past je makkelijk aan aan wie er voor je staat. En als je eens op een andere plek moet werken, dan weet je wat je te doen staat en draai je zonder problemen mee om daar voor je gasten een gezonde maaltijd te verzorgen. - Flexibiliteit
In de voorbereiding op een van de shifts waarop jouw gasten voor hun maaltijd komen, heb je alles op een rijtje. Maar op het uur waarop alles tegelijk komt, groeit de rij aan de counter. Flexibel als je bent, zet je op deze momenten even een stapje extra. Je weet ook dat op deze uren net wat meer van je verwacht wordt en dat dit de momenten zijn dat je er moet staan voor je gasten. - Samenwerken
Als medewerker in de catering ben je een echte teamplayer. Samen met je collega’s zorg je dat alle taken worden uitgevoerd, van schoonmaken tot voorbereiden en van het serveren aan de tafel tothet verzorgen van een buffet en het bereiden van maaltijden. Je coacht je collega’s en werkt samen met leveranciers om je eigen winkeltje op orde te houden. Daarnaast ben je ook de schakel tussen het bedrijf of instelling waar je werkt, en het bedrijf waarvoor je werkt. Samen zorg je voor tevreden gasten. - Allround
Het woord zegt het al: je beheerst allerlei taken. Van het bedenken
en bereiden van maaltijden, het gereedmaken van de lunchruimte, kassawerkzaamheden en veel meer. Je gebruikt je communicatieve vaardigheden om het iedereen naar de zin te maken en bent als flexibele teamspeler in staat bij te springen waar dat nodig is. Je kunt snel schakelen tussen al deze taken en ziet wat er nodig is om de boel draaiende te houden. Bovendien ben je gewend om in processen te werken: je weet wat er nodig is om voedselveiligheid te garanderen. - Servicegerichtheid
Je gasten komen bij jou omdat ze toe zijn aan nieuwe energie, even een momentje vrij op een drukke dag. Jij weet als geen ander hoe je ze blij kunt maken. Je geeft ze aandacht en hebt de gave om net even dat lekkere broodje of de soep van de dag aan te wijzen. Je weet je gasten te verrassen en te verleiden. En hé, door op die manier gastvrij en commercieel te zijn, weet je ook nog eens de omzet te verhogen. - Vernieuwend
Vernieuwend denken en creatief zijn. Jazeker, dat ben je. Je hebt namelijk oog voor de trends en kunt erop inspelen. Als het bedrijf en de gasten vragen om gezonde alternatieven dan weet jij die op een
verrassende manier te maken. Je bedenkt nieuwe concepten en kunt je makkelijk aanpassen. Seizoensmaaltijden met een knipoog naar de streek waar je werkt? Geen enkel probleem. - Stressbestendig
En omdat je alle voorgaande eigenschappen beheerst, heb je ook deze te pakken. In de catering is het aanpakken, snel schakelen, een stapje extra zetten en je razendsnel aanpassen. Als allrounder die je bent, laat je je niet gek maken en zorg je ervoor dat iedere gast krijgt wat ie verdient, wat er ook gebeurt.
'Gebruik je kwaliteiten’
Met deze skills zijn cateringmedewerkers ook in de toekomst klaar voor hun vak. Daarvan is manager opleiding en scholing Karlijn Kneepkens van FNV Horecabond overtuigd. “Ze maken dat je van veel waarde bent voor je werkgever”, geeft de ervaren opleider aan. Zelfs meer dan dat. “Het zijn kwaliteiten die voor werkgevers uit andere sectoren erg aantrekkelijk zijn. Dat is altijd al zo geweest. Het is goed om je te realiseren dat deze skills je krachtig maken.” Toch is ze ook realistisch. “We weten dat veel mensen werk buiten de catering moeten gaan zoeken. Daarvoor is het goed om te weten wat je kunt.” Omdat veel mensen vaak lang op dezelfde plek hebben gewerkt, zijn ze zich niet altijd bewust van hun kwaliteiten, ziet Kneepkens. “Daarmee kunnen wij onze leden helpen. Onder meer met online workshops solliciteren en portfolio, cv maken en personal mapping. Daarin maken we letterlijk een kaart waaruit blijkt wie jij bent en welke van alle skills jouw sterkste punten zijn.”
Bekijk al de trainingen op www.hospitalityacademy.nu