Arbeidsvoorwaarden in gevaar
De 4e onderhandelingsronde op donderdag 15 februari is zeer moeizaam verlopen. De discussie gaat voornamelijk over de wens van werkgevers om naar één arbeidsvoorwaardenpakket te gaan. Het is nadrukkelijk de bedoeling van werkgevers om Deel A (van toepassing op werknemers die vóór 1 april 2022 in dienst waren) in de (nabije) toekomst af te schaffen. Dit willen werkgevers verplichten, dus van een vrijwillige keuze van de werknemer zou dan geen sprake meer zijn.
FNV Catering is hier fel op tegen en stelt voor om Deel A in stand te houden en Deel B aantrekkelijker te maken om naar over te stappen. Dit moet dan altijd een vrijwillige keuze blijven van de werknemer. De onderhandelingen lijken op dit punt vast te lopen.
Hoe kijk jij aan tegen het voorstel van werkgevers? Laat weten wat jij vindt, dan nemen we dat mee tijdens de volgende onderhandelingen van dinsdag 5 maart.
- Werkgevers hebben verder een packagedeal (compleet pakket) voorgelegd voor de branche-cao. Zij gaan, zoals eerder vermeld, uit van één arbeidsvoorwaardenregime (deel A en B samen) en van één loontabel. Omdat in de horeca gewerkt wordt aan een nieuw functie- en loongebouw per 1 januari 2025 stellen werkgevers voor om hier op aan te haken voor wat betreft de functies in de contractcatering en hospitality. Werkgevers garanderen daarbij de rechten van medewerkers, zodat niemand erop achteruit zal gaan. Dit onderzoek start binnenkort en loopt tot eind 2024. De uitkomsten zijn input voor de volgende cao-onderhandelingen. Vakbonden willen ook aanhaken op het onderzoek van sociale partners in de horeca.
- Werkgevers willen één systematiek, te weten de jaarurensystematiek, zoals die geldt in deel B van de cao. Zij snappen ook dat daarin flexibiliteit of zelfregie voor de medewerker moet zijn. Werknemers willen het ene moment meer kunnen werken om dan op een door hen gewenst moment een hele dag vrij te kunnen nemen. In deel A gaat dit met de opbouw van ADV en een dergelijke methode moet als keuze in deel B komen.
- Werkgevers willen het pluspakket van deel B verbeteren, maar qua waarde wel gelijk houden. Zo stellen zij voor om de afspraak over de leerrekening te schrappen omdat er al een 2% norm is voor opleidingen. Met het geld dat daarmee vrijkomt, willen ze de reiskosten verhogen naar 21 cent per kilometer (nu 15 ct in A en 19 ct in B) en het aantal kilometers uitbreiden tot 40 kilometer (nu 10-30 kilometer). Dit zou dan voor alle werknemers gaan gelden omdat in het voorstel van werkgevers alle medewerkers in één pakket arbeidsvoorwaarden zitten. Ook willen ze de jeugdlonen in stand laten, in de horeca-cao zijn die verlaagd.
- Verder willen ze dat werknemers meer ruimte krijgen voor studieverlof, rouwverlof, mantelzorg of het niet werken op niet-christelijke feestdagen. Dit zijn voorstellen waar wij ons in kunnen vinden.
Werkgevers snappen dat er zaken zijn die voor medewerkers in deel A waardevol zijn en mogelijk een drempel vormen om nu naar deel B over te stappen. Daarom willen ze graag van ons weten welke regelingen structureel in deel B vastgelegd moeten worden om dit voor medewerkers juridisch en ook qua gevoel te borgen. En of dit dan alleen voor medewerkers die nu in deel A zitten van toepassing moet zijn of voor alle medewerkers zou moeten gelden.
Werkgevers willen voor medewerkers in deel B de loonsverhoging toepassen zoals in de horeca-cao is gedaan. Omdat het loongebouw van deel A daar iets afwijkt, wordt voor die medewerkers de volgende gedifferentieerde verhoging voorgesteld op basis van het loon op 31 december 2023:
- 9,5% voor loonschaal 1 met een toets op het wettelijk minimum loon (WML)
- 10,5% voor loonschaal 2 met toets op het WML
- 12% voor loonschaal 3
- 12% voor loonschaal 4
- 9% voor loonschaal 5
- 8% voor loonschaal 6 tot en met 9
Voor wat betreft de looptijd van de cao stellen werkgevers voor om één jaar aan te houden.
Wat vind jij?
Dinsdag 5 maart is een nieuwe onderhandelingsronde voor de branche-cao gepland. Dan is het de beurt aan vakbonden om hun (tegen)bod op tafel te leggen. Hoe kijk jij aan tegen de voorstellen van werkgevers en met name het grootste struikelblok wel of niet behoud van arbeidsvoorwaarden deel A en de vrijwillige keus van werknemer om wel of niet over te stappen? Stuur ons een e-mail.
Onderhandelingen inflight
Vakbonden en werkgevers hebben uitgebreid gesproken over het aantal vluchten, de verloopcijfers en de benodigde aantallen medewerkers. Het herstel na de pandemie verliep sneller dan verwacht. Om deze groei bij te houden is er te weinig personeel. Dit wordt verergerd door de krapte op de arbeidsmarkt en de bestaande arbeidsvoorwaarden. Dat maakt werving moeilijk en verhoogt de werkdruk voor huidige collega’s.
Hoe kan inflight aantrekkelijker worden om de verwachte groei in 2024 te realiseren? Wij hebben onderzoek gedaan naar andere cao’s op Schiphol. Hieruit blijkt dat door een aantrekkelijk pakket van arbeidsvoorwaarden wij we de concurrentie op de arbeidsmarkt kunnen bijbenen. Dit betekent dat de salarissen moeten worden verbeterd en een loonsverhoging dit jaar nog.
Bekijk hieronder de tabel cao-vergelijking
Op 22 februari en 7 maart praten we weer verder met de werkgevers over de inflight.