De huidige cao contractcatering loopt af op 1 april 2022. FNV Catering voert momenteel onderhandelingen voor een nieuwe brede cao in de contractcatering voor verschillende groepen medewerkers. De huidige werknemers die nu vallen onder de cao contractcatering en nieuwe werknemers die in de contractcatering én horeca werken. Dit wordt dan de cao hospitality met een bredere werkingssfeer dan de huidige cao contractcatering. Sociale partners hebben naast de gesprekken over de hele cao gelijktijdig ook gesprekken over de specifieke situatie en arbeidsvoorwaarden voor het inflight onderdeel van de huidige catering cao.
Cao-onderhandelingen
Afgelopen dinsdag 1 maart jl. hebben werkgevers in de inflight en de vakbonden voor de tweede keer met elkaar gesproken over loon, generatiepact, verlofsparen, extra ADV kopen, verbetering kilometervergoeding woonwerk, de compensatie voor een feestdag en de ontwikkelingen in de reiswereld en gevolgen hiervan voor de inflight sector.
- Loon
Werkgevers zijn onzeker over de toekomst van Schiphol en KLM met mogelijke effecten op de werkgelegenheid in de toekomst. Gate Gourmet heeft recent NOW-steun ontvangen en KCS is via moederbedrijf KLM verbonden aan staatssteun. Aan de andere kant zien zij ook dat ze een stap moeten doen op het gebied van loon. Daarom volgen zij de looninzet van werkgevers in de brede sector-cao. FNV Catering pleit voor een afspraak waarbij de loonschalen met een vast bedrag worden verhoogd en dat de lonen via een systeem van automatische prijscompensatie jaarlijks worden verhoogd met het gemiddelde inflatiecijfer over het voorgaande jaar (3,3% over 2020-2021). Dit om ervoor te zorgen dat de lonen in de inflight meestijgen met de verhoging van de kosten van het levensonderhoud.
- Generatiepact
Het basisidee is dat inflightmedewerkers die nu vijf dagen werken vier dagen kunnen gaan werken (80%), 95% loon ontvangen en 95% pensioen opbouwen. Hierbij denken we aan een doelgroep van 5 jaar voor aanvang van de AOW met minimaal 10 dienstjaren en in ieder geval werknemers met fysiek zware werkzaamheden. Hierdoor komt er ruimte om ‘jongere’ medewerkers aan te nemen. Punt van onderhandeling is de financiering van de regeling waarbij het aantrekkelijk én betaalbaar moet zijn voor beide kanten. Werkgevers werken voor de komende ronde een aantal (reken)voorbeelden uit voor de inflight. Het verruimen van het kopen van ADV-dagen zou voor medewerkers die niet aan het generatiepact deelnemen een optie zijn. Werkgevers komen daar de volgende keer ook op terug.
- Kilometervergoeding
KCS en Gate Gourmet hebben een overzicht verstrekt van de huidige reiskostenregelingen. Ze betalen nu over verschillende afstanden verschillende vergoedingen. Zij staan niet onwelwillend tegenover een verhoging naar 0,19 cent per gereden kilometer voor de reisafstand tussen 10 en 40 kilometer. Punt is dan nog wel de reiskostenvergoeding voor medewerkers tot 10 km en boven de 40 kilometer. Daar gaan we de volgende ronde verder over met elkaar in gesprek.
- Compensatie feestdag
Wij hebben voorgesteld om een afspraak in de cao op te nemen over compensatie van een feestdag als die valt op een dag (maandag t/m vrijdag) dat je roostervrij bent.
Wat vind jij?
We gaan met de werkgevers in ieder geval nog een derde keer onderhandelen voor de inflight en mogelijk nog een vierde keer. Wat vind jij van bovenstaande voorstellen en heb je wellicht nog vragen? We horen graag jouw mening. Je kunt ons bereiken via catering@fnvcatering.nl.