De inflightcatering is een aparte ‘tak van sport’ in de cateringwereld. Als je in de inflight sector werkt, zal je dit zeker herkennen. In de inflight sector hebben medewerkers bijvoorbeeld niet te maken met telkens wisselende werkgevers bij contractwisselingen, werkt men op één of twee locaties rondom het vliegveld en medewerkers blijven lang in dienst bij dezelfde werkgever. Ook in de cao contractcatering zijn er aparte regelingen afgesproken voor de inflightcatering, zoals hogere loonschalen, extra vergoedingen voor werken in nachtdiensten en een eindejaarsuitkering.
De onderlinge concurrentie tussen vliegtuigcateraars is enorm en de invloed van vliegmaatschappijen op deze cateraars is groot. Hierdoor neemt de werkdruk toe en wordt een groot deel van de inrichting en het uitvoeren van het werk bepaald door het op tijd leveren van de maaltijden. Bij het werken in de inflightcatering heb je te maken met het strakke schema van vertrekkende en aankomende vliegtuigen.
FNV Catering heeft bij de grootste inflightcatering bedrijven op Schiphol een groep actieve leden waar ik regelmatig mee spreek. Onderwerpen die vaak de revue passeren zijn werkdruk en de werkomstandigheden. Wat mij opvalt is dat de vliegtuigmaatschappijen, waar de cateraars voor werken, de laatste jaren weer goede resultaten behalen, maar dat medewerkers in de inflightcatering hier onvoldoende van profiteren.
Ook de toekomst van deze sector is zeker een punt van aandacht voor ons als vakbond waarbij zaken als robotisering, veiligheid op de werkvloer en werkdruk belangrijk zijn. Hierbij moeten we de rol van budget vliegmaatschappijen niet vergeten. Ook de vraag of er in de toekomst nog maaltijden zijn inbegrepen bij een vliegticket of dat passagiers hier apart voor moeten gaan betalen zal invloed hebben op de dienstverlening en omzet van de inflightcatering bedrijven. Bij veel Europese vluchten zijn al geen maaltijden meer inbegrepen en de tendens is dat hier in de toekomst minder vraag naar zal zijn.
De druk die medewerkers bij inflightcateraars ervaren en de (lage) beloningen ten opzichte van andere bedrijfstakken is niet alleen een aandachtspunt voor vakbonden in Nederland. Het is een probleem dat wereldwijd speelt en waarbij de rol van grote luchtvaartmaatschappijen bepalend is. Vorig jaar heb ik een internationale vakbondsconferentie bijgewoond in Amerika. Hier werd duidelijk dat medewerkers in de sector wereldwijd met dezelfde problemen te maken hebben, zoals lage lonen, hoge werkdruk, slecht of verouderd materiaal waarmee gewerkt moet worden en onvoldoende bescherming bij het werken tijdens (extreme) weersomstandigheden.
Er zijn afspraken gemaakt tussen de vakbonden voor cateringmedewerkers, zoals FNV Catering, en de vakbonden die leden hebben bij de vliegtuigmaatschappijen om samen de bestaande problemen voor inflightcatering medewerkers aan te pakken. Ook is er tijdens de laatste cao-onderhandelingen afgesproken om regelmatig overleg met werkgevers te hebben over verbetering van de arbeidsvoorwaarden voor medewerkers in de inflight sector. Wij gaan dan ook aan de slag om medewerkers in de sector inflightcatering lid te maken van de vakbond, zodat we een sterke onderhandelingspositie kunnen realiseren bij de komende cao-besprekingen. Doe jij mee?
Harry de Wit, sector- en regiobestuurder Noord-Oost
Inflightcatering, dat is een andere tak van sport
23-08-2018