Kennen jullie het gevoel dat je na corona uit een soort winterslaap bent ontwaakt? Ik wel. Zo hadden we in 2019 met de werkgevers afspraken gemaakt hoe we de sector stapje voor stapje toekomstbestendig en volwassen zouden maken; in 2020 en 2021 zouden we hiermee stevig aan de slag gaan. Corona gooide echter roet in het eten waardoor we onze prioriteiten moesten verschuiven. We moesten ervoor zorgen dat er na corona nog een horeca zou zijn!
Gelukkig kunnen we - anno april 2022 - de draad weer oppakken. En dankzij de recent overeengekomen nieuwe aantrekkelijke horeca cao voor de jaren 2022-2023 – waar ruim 90% van de horecawerknemers achter staat - kunnen we ook echt gaan bouwen. Er ligt een mooi raamwerk van minimum afspraken tussen werknemers en werkgevers over o.a. loon, min/plus-uren en roosters.
En als iedereen in de sector zich vanaf nu hier ook aan houdt, dan zie ik de toekomst van de sector zonnig in met veel tevreden medewerkers.
‘Spelregelboek’
Dit scenario valt of staat echter met of iedereen de afspraken in de cao – het ‘spelregelboek’ kent. Net als in het verkeer: om te kunnen autorijden, moet je weten hoe het verkeer in elkaar zit. En speel je een potje voetbal zónder kennis van de regels, dan wordt het een zooitje. Maar helaas schort het in de horeca vaak aan deze kennis. Niet alleen bij de baas, maar juist ook bij de medewerkers.
Kennis is macht
In deze blog wil ik je meegeven dat kennis macht is en comfort biedt. Een voorbeeldje: Hoe kun jij eind april je loonstrook goed controleren als je niet weet op welke loonsverhoging je volgens de nieuwe cao recht hebt? Laat staan dat je je baas erop kunt aanspreken als je te weinig uitbetaald krijgt? Kennis van de cao – de spelregels dus - zou in je standaarduitrusting moeten zitten als je bij een bedrijf gaat werken.
In veel gevallen kan kennis ook verkeerde aannames wegnemen en zorgen voor een zuivere discussie. Als je eens wist hoe vaak men mij meegeeft dat ik afspraken met de werkgevers moet maken over de termijn waarop roosters bekend moeten zijn? Terwijl deze afspraken er allang liggen! Die termijn was twee weken en hebben we in de nieuwe cao opgehoogd naar drie weken ter verbetering van de werk-privébalans.
Om ervoor te zorgen dat we met z’n allen onze mooie sector klaar voor de toekomst maken waarin medewerkers graag willen werken, moeten we iets aan de kennisachterstand doen. Want kennis maakt dat we een eind kunnen maken aan het slecht functionerende systeem van de afgelopen decennia. We moeten elkaar aan gemaakte afspraken gaan houden, want daar zijn ze immers voor gemaakt. Jij kunt hier zelf een eerste stap zetten door ervoor te zorgen dat je de afspraken ook kent!
Wees niet bang. Ik ga je ’s nachts echt niet wakker maken om je te overhoren, maar ik wil je echt vragen om je eens te verdiepen in de thema’s die voor jou belangrijk zijn. En niet pas op het moment dat je in de problemen zit, zoals we bijvoorbeeld zagen toen de horeca zijn deuren verplicht moest sluiten vanwege corona. Uiteraard helpen we je hierbij met een toelichting in ‘Jip en Janneke’-taal. Voor meer informatie hierover, zie onderaan deze blog.
Status horeca cao 2022-2023
Op dit moment is de cao aangemeld bij het ministerie van SZW en van toepassing voor KHN-leden en medewerkers die in hun arbeidsovereenkomst expliciet hebben staan dat de horeca cao van toepassing is. Het is daarnaast ook de bedoeling dat we de cao algemeen verbindend laten verklaren. Dit betekent dat de cao daarna voor álle horecabedrijven in Nederland van toepassing is. Hiermee creëren we een gelijk speelveld voor alle bedrijven.
Een cao bevat voor zowel werknemers als werkgevers wettelijke rechten en plichten die nageleefd moeten worden én handhaafbaar zijn. In de horeca cao zijn minimumafspraken gemaakt. Werkgevers en werknemers zijn uiteraard vrij om hier bovenop samen nog aanvullende arbeidsvoorwaarden af te spreken.
Edwin Vlek
Bestuurder FNV Horeca
TIPS: In de cao horeca vind je de loontabellen en lees je meer over vakantiedagen, ziekte en verlof. Of volg een van onze workshops voor meer informatie.