Afgelopen maanden ben ik samen met collega’s en actieve leden van FNV Horeca op campagne geweest door Nederland. Om tijdens pleinevents, bedrijfs- en schoolbezoeken van horecamedewerkers te horen hoe het met hen gaat. En welke betere arbeidsvoorwaarden er moeten komen in de nieuwe horeca cao.
Wat mij opviel tijdens deze 'Laat je horen voor een betere cao'-tour, is dat steeds meer mensen bekend zijn met FNV Horeca. Men vindt het positief dat we zichtbaar aanwezig zijn, want ‘er moet echt iets gebeuren’ omdat ‘de sector in de fik staat.’
Ik werk al ruim tien jaar bij de bond en deze positieve ontvangst was echt een verandering. Liepen mensen eerder nog wel eens met een boog om ons heen ‘want een vakbond en arbeidsvoorwaarden, dat is toch ver van je bed’, deze campagne was dat totaal anders. Mensen wilden juist graag met ons praten, hun mening geven of onze enquête invullen. Zowel tijdens de pleinevents als onze spontane bedrijfsbezoekjes.
Medewerkers zijn zich meer bewust van wat een cao is. En hoe belangrijk een goede cao eigenlijk is. De meesten willen dat het loon en de werk-privé balans aangepast worden. Want een eigen huisje kopen en werk met een gezin combineren kan nu vaak niet. Ik vond het zo jammer te horen dat achtergebleven medewerkers met passie voor het horecavak inmiddels ook overwegen om naar een andere sector over te stappen. Net als hun eerdere vertrokken collega’s. Omdat ze daar meer verdienen en de werktijden een stuk aantrekkelijker zijn. Daarnaast houden velen het werk bijna niet meer vol door de lange dagen omdat er gewoon te weinig mensen zijn.
Zelfs horecaleerlingen hebben hier al mee te maken. Tijdens mijn voorlichtingsbezoeken aan leerlingen van horecaopleidingen zaten er een paar half te slapen in de klas. Zij hadden er al heel wat lange dagen op zitten omdat de baas hen nodig had en zij ‘als broekie’ én loyaal als ze zijn vaak geen nee durven te zeggen. Zo zonde dat veel leerlingen hierdoor nu al nadenken over afhaken. En op bijna iedere school krijg ik wel te horen dat de instroom van horecaleerlingen enorm is terug gelopen.
Hoe groot het personeelstekort is was goed te zien tijdens onze bezoeken tijdens de campagne. In restaurants en hotels om ons heen hingen overal posters met: ‘Personeel gezocht’. We hoorden van medewerkers dat zij zelfs een extraatje van hun baas krijgen als ze een nieuwe medewerker aandragen.
Dat het harde werken in de horeca gewaardeerd wordt door de gasten, bleek uit de bezoekjes van shoppers en horecaleveranciers aan onze stand. Velen dragen de horecamedewerkers een warm hart toe en wilden ons dit gewoon even komen vertellen. Wat ik helemaal bijzonder vond is dat ook horecawerkgevers uit zichzelf bij ons langskwamen voor een praatje. Om te vertellen hoe zij worstelen met het personeelstekort en ook vinden dat er iets moet veranderen. Een paar jaar geleden was zo’n bezoekje ondenkbaar!
Kortom, onze campagne was een schot in de roos en ik heb echt gevoeld dat we het verschil kunnen maken. Nu als sector goed doorpakken!
Jillian Teppema
Bestuurder Collectief FNV Horeca