Het eind van de personeelskrapte in de horeca is nog lang niet in zicht. Door welke nieuwssite je ook scrolt of welke vacaturesite je ook opent, overal wemelt het van de horecavacatures. Huidige horecamedewerkers ondervinden iedere dag de gevolgen van het tekort aan collega’s en ervaren een ongezond hoge werkdruk. En horecabedrijven passen noodgedwongen hun dienstverlening aan.
Ongekend aantal vacatures
Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal vacatures ontzettend hoog is en maar niet lijkt te dalen. Waren er begin 2020 – net voor corona – nog 9.600 vacatures, begin dit jaar waren dit er bijna vier keer zoveel, namelijk 36.000. Waarbij er in het 1e kwartaal van 2022 zelfs een uitschieter was van 45.400 openstaande vacatures.
Daarnaast zien we dat het aantal vaste krachten nog nooit zo laag is geweest binnen de horeca: bijna 53% werkt tegenwoordig op oproepbasis. En slechts 24% heeft een contract voor onbepaalde tijd met vaste uren.
Alles uit de kast halen
Deze getallen zeggen veel over de huidige situatie. Je ziet gelukkig dat steeds meer werkgevers alles uit de kast halen om nieuwe medewerkers aan te trekken én te behouden. Maar helaas zien we ook nog (te) veel werkgevers die zich blindstaren op jonge, relatief goedkope (ongekwalificeerde) krachten die vaak na korte tijd weer vertrekken. We willen juist toch af van het imago van de horeca als bijbaantjes fabriek en een volwassen sector zijn waarin medewerkers carrière kunnen maken en met passie blijven werken? Want werken in de horeca is toch echt een vak waar je voor moet leren wil je kwaliteit en niveau bieden.
Ervaring koesteren
Op dit moment is maar liefst 73% van de werknemers onder de 35 jaar. En ruim de helft (57%) is zelfs onder de 25 jaar. Willen we de personeelstekorten echt te lijf gaan, dan moeten we de sector ook aantrekkelijk maken en houden voor werknemers van boven de 35. Wie dit niet inziet, mag in mijn ogen dan ook niet klagen over het personeelstekort. En ja, het klopt dat de loonkosten van ‘oudere’ collega’s hoger zijn dan die van jonkies. Maar ik stel daar tegenover dat deze mensen ook veel meer opleveren. Kennis en kunde verdienen zich immers vele malen terug!
Zekerheid. Dat is wat medewerkers tegenwoordig willen. Een goed salaris is één, maar minstens zo belangrijk inkomenszekerheid en een goede werk-privébalans. De behoeften van (potentiële) medewerkers moeten we centraal stellen in plaats van hoge eisen van werkgevers. Die luxe kunnen werkgevers zich gewoonweg niet permitteren. En ‘Chapeau’ voor diegenen die ‘out of the box’ denken en nieuwe doelgroepen als zij-instromers, 55-plussers en statushouders een kans bieden en zelf opleiden!
Edwin Vlek
Bestuurder FNV Horeca