De laatste tijd krijg ik regelmatig de vraag: wat zijn voor jou nou de belangrijkste thema’s in de horeca? Uiteraard zijn dat er diverse, maar eigenlijk komt alles neer op één punt, namelijk het behoud van horecamedewerkers. Hoe fixen we dat – in deze tijd van personeelstekort en arbeidskrapte – enthousiaste en opgeleide medewerkers het prachtige horecavak willen én blijven uitoefenen?
Ik zeg: door ze te koesteren, te waarderen en vooral uit te dagen! Zodat ze voor de horeca behouden blijven en niet overstappen naar andere sectoren die hen dolgraag willen hebben en meer geld, zekerheid en carrièremogelijkheden bieden. Want dat horecamedewerkers – jullie dus – aantrekkelijk zijn voor andere sectoren is 100% zeker. Immers: ‘De horeca is hofleverancier van werkend Nederland.’ Medewerkers met horeca skills zijn zeer gewild en hun kwaliteiten komen in ieder beroep van pas; mensen in de horeca werken hard, hoor je niet mopperen en zijn sociaal zeer vaardig.
Aantal vaste krachten op dieptepunt
Dat we horecamedewerkers aan ons moeten binden, onderstrepen de nieuwste arbeidsmarktcijfers. Het aantal vaste krachten is namelijk nog nooit zo laag geweest: bijna 53% werkt tegenwoordig op oproepbasis. En slechts 24% heeft een contract voor onbepaalde tijd met vaste uren. Daarnaast weten we ook dat jongeren steeds kritischer staan tegenover een opleiding, carrière of bijbaantje in de horeca. En dat medewerkers vaak rond hun dertigste de horeca verlaten.
Uitdagend werk en carrièrekansen bieden
We zijn tot nu toe eigenlijk altijd bezig geweest met het hier en nu en het oplossen van actuele problemen zonder vooruit te kijken en een visie te ontwikkelen. Werkgevers hebben lang gedacht dat als ze medewerkers maar naar een leidinggevende functie laten doorgroeien met bijpassend hoger salaris, dat deze dan wel bij hen zullen blijven. Maar de medewerker van tegenwoordig wil meer dan dat: hij/zij wil uitdagend werk met kansen om zichzelf te ontwikkelen. En dat hoeft lang niet altijd een leidinggevende functie te zijn. Investeren in Opleiding en Ontwikkeling dus. Hét thema waar werkgevers en vakbonden het aan de onderhandelingstafel wél altijd over eens zijn dat hier grote stappen gezet moeten worden. Want horecamedewerkers die zich blijven ontwikkelen, daar is niemand op tegen.
Specialiseren
In mijn visie moeten we toe naar een nieuwe werksituatie. Waarin de behoeftes van medewerkers leading zijn voor de werkgever. Een medewerker bediening die niets heeft met leidinggeven maar zijn werk wel wil verrijken, wil misschien wel een opleiding tot barista doen. Door zich te specialiseren kan hij of zij de gasten een extra beleving bieden wat de werkgever uiteindelijk weer extra geld oplevert. Of een kok die zich laat opleiden tot dieetkok waardoor het restaurant een hele nieuwe markt aanboort.
Win-win situatie
Medewerkers moeten we meer zeggenschap geven en carrièrekansen bieden. En is dat niet binnen het eigen bedrijf, dan ergens anders binnen de sector. In een volwassen sector gunnen werkgevers hun medewerkers een carrière, ook al is deze bij de buren. Vanuit de gedachte: een tevreden horecamedewerker blijft voor de sector behouden en keert deze niet de rug toe. Een win-win situatie dus. En dat is wat we nodig hebben. Want ben je een horecamedewerker eenmaal kwijt, dan is het heel moeilijk om deze terug te winnen voor de sector.
Edwin Vlek
Bestuurder FNV Horeca
Download de cao horeca
Wil je weten wat er nog meer in de horeca cao staat? Download dan de cao horeca.