en lanceert campagne platform Be My Guest
Organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector slaan de handen ineen. Vandaag lanceren zij het hospitality pact. Het doel van dit pact is om met elkaar samen te werken aan duurzame oplossingen voor de arbeidsmarkt uitdagingen van vandaag en morgen. Vandaag lanceren zij ook ‘Be My Guest’; de campagne met bijbehorend platform heeft in eerste instantie als doel jongeren te inspireren en te faciliteren in de mogelijkheden van de hospitality sector. Deze campagne versterkt de campagnes van de afzonderlijke branches. In deze startfase wordt begonnen met het enthousiasmeren van talenten binnen VMBO en MBO. Aansluitend vindt verbreding plaats naar talenten in het HBO.
Hospitality pact
Het pact biedt betrokkenen een “kompas” om actief te werken aan onderzoek, sociaal beleid gericht op goed werkgeverschap, sterk beroepsonderwijs voor de gehele beroepskolom (VMBO, MBO, HBO en WO), een infrastructuur voor Leven Lang Leren en arbeidsmarktpromotie. Samenwerken en innoveren zijn noodzakelijk voor een succesvolle toekomst van de sector. De sector is belangrijk voor de Nederlandse economie en maatschappij, want naast verdienvermogen en werkgelegenheid, bevordert deze sector de leefbaarheid en welzijn door bij te dragen aan maatschappelijke verbinding en cohesie. En wie in de hospitality sector werkt, ontwikkelt daar sociale skills die overal gevraagd zijn.
Adnan Tekin, voorzitter MBO raad: ‘De samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is de sleutel tot een gouden toekomst voor onze studenten. Door ervaringen in de praktijk worden onze studenten optimaal voorbereid op de dynamische arbeidsmarkt van vandaag en morgen. Door samen met het bedrijfsleven op te trekken, zoals gebeurt bij het ondertekenen van het Hospitality Pact, kunnen we de vaardigheden, kennis en expertise van beide werelden combineren, waardoor onze studenten profiteren van relevante en actuele onderwijsprogramma's. Daarbij is er een belangrijke rol weggelegd voor mbo-scholen in de regio. Zij zijn samen met regionale partners aan zet om te zorgen voor de beste kansen voor onze studenten om te excelleren in hun vak.
Edwin Vlek, bestuurder FNV Horecabond: “In de gastvrijheidssector staan we voor een groot aantal uitdagingen rondom de arbeidsmarkt. Hierbij is de kracht van samenwerking tussen het bedrijfsleven, onderwijs en de overheid van essentieel belang. FNV Horecabond vindt het belangrijk om ook hierin aangesloten te zijn en de stem van (toekomstige) medewerkers uit de sector te laten horen.”
Initiatiefnemers Hospitality pact
Het Hospitality Pact is opgesteld onder regie van de Taskforce Samenwerking Gastvrijheidseconomie en wordt gedragen door de werkgeversorganisaties Koninklijk Horeca Nederland, ANVR, HISWA-RECRON, CLC-VECTA, Veneca, de MBO Raad en het HBO, werknemersorganisatie FNV Horecabond, een collectief van landelijk opererende bedrijven en ondersteund door de ministeries van Economische Zaken.
Bekijk hier het gehele hospitality pact.
Jong talent – Be My Guest
De sector biedt tal van mensen de mogelijkheid om zich te ontwikkelen. Er zijn kansrijke en uitdagende loopbanen voor ieder hospitality talent. Dat willen we laten zien met de campagne en het platform Be My Guest. De eerste focus is gericht op jongeren en hun ouders. Met uitdagende content laten we zien dat werken in de sector een echt vak is. En dat je een leven lang met plezier verder kan leren en ontwikkelen.
Het platform is te bezoeken op www.BeMyGuest.nu
Walter Seib, CEO HMSHost International: De hospitality sector is een essentiële bedrijfstak voor Nederland die als zodanig nog onvoldoende wordt herkend, erkend en gewaardeerd. Dat moet veranderen als de sector aantrekkelijk wil zijn voor (jonge) werknemers. Door als branche en onderwijs samen te komen, kunnen we gezamenlijk de perceptie rondom werken in de hele sector veranderen. Wij moeten ook mee veranderen met de tijd waarin we leven. We willen met name jongeren, maar ook hun ouders laten zien dat het werken in deze sector een vak is waar je een leven lang kan leren en met plezier kan werken. Dit doen we onder andere met het platform Be My Guest en de bijbehorende campagne.
Initiatiefnemers campagne en platform Be My Guest
HMSHost, Heineken, Bidfood, Sligro, Restaurant Company Europe, KHN, Bram Ladage, Postillion Hotels, Febo, ISS, StayOkay, Stichting House of Hospitality, NH Hotels, Hutten Catering, Vitam Catering, Temper, Hilton Hotels, Mc Donald’s, De Beren.