Het meest opvallende punt in de huidige cao ten aanzien van ziekte en arbeidsongeschiktheid is de aanwezigheid van een wachtdag bij elke ziekmelding van de medewerker. Deze wachtdag wordt zelfs ingehouden wanneer sprake is van een bedrijfsongeval of overval.
Wachtdagen worden van je vakantiesaldo afgeschreven, waardoor de werknemer dus zelf betaalt voor de eerste dag dat hij ziek is. Slechts in de detailhandelsbranche en supermarkten is een wachtdag bij ziekte een optie voor de werkgevers. In de schoonmaak gelden 2 wachtdagen bij ziekte. Dat wordt als zo oneerlijk ervaren, dat schoonmakers al bijna 3 maanden staken; ziek word je niet vrijwillig!
Wij begrijpen dat werkgevers een drempel willen inbouwen om ongeoorloofde ziekmelding te vermijden, maar goed gemotiveerde werknemers hebben helemaal geen reden om zich ongeoorloofd ziek te melden. Daarnaast worden op deze manier ook de loyale medewerkers gestraft wanneer ze echt ziek zijn. In een moderne arbeidsmarkt is de relatie tussen werkgever en werknemer toch gebaseerd op vertrouwen en resultaat en niet op wantrouwen en aanwezigheid? Elke keer een ziektedag innemen van de werknemer is oneerlijk en ‘straft’ de werknemer dubbel: je bent ziek, en dat kost je nog geld ook!
Deze maatregel werkt ons inziens dan ook demotiverend en wekt de indruk dat er geen vertrouwen bestaat in de medewerker: dat is voor niemand goed! Het heeft een negatieve uitwerking op de aantrekkelijkheid van de horecabranche en op de motivatie van de werknemer! Wij stellen daarom voor de wachtdag bij ziekte af te schaffen! En al helemaal als je ziek bent door een bedrijfsongeval of andere vervelende gebeurtenis op het werk! Een wachtdag in acht nemen als je ziek bent is al oneerlijk, maar in die gevallen is het helemaal kolder!
Jij betaalt zelf voor de eerste dag dat je ziek bent!
26-03-2012