Het klinkt misschien nog ver weg, maar aan het einde van dit jaar loopt de horeca cao af. Terwijl we nog druk bezig zijn met de uitvoering van de gemaakte afspraken uit de huidige cao, zoals de hervorming van het functie- en loongebouw en de oprichting van een ontwikkelplatform, zijn wij achter de schermen alweer hard aan het werk met de voorbereidingen voor de nieuwe cao.
In de laatste cao hebben we een flinke loonsverhoging kunnen afspreken, wat hard nodig was door de hoge inflatie. Toch zijn we er nog niet. Er zijn nog achterstanden in te halen en door de forse stijging van het wettelijk minimumloon is het ook voor de nieuwe cao essentieel dat (werk)ervaring blijft lonen. In de laagste functiegroepen komt het namelijk voor dat een ervaren medewerker evenveel verdient als een nieuwkomer. Dit is een onwenselijke situatie dat niet bijdraagt aan het aantrekken en behouden van personeel, iets dat juist nu, met de grote personeelstekorten, van cruciaal belang is.
We horen en zien nog steeds dat veel vakkrachten de sector verlaten door de werkdruk, lange werkdagen of betere arbeidsvoorwaarden elders. Eeuwig zonde, want de passie voor het vak is er wel! Om de sector aantrekkelijk te maken om (weer) in te gaan én blijven werken zijn goede arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden zo belangrijk. Daarin hebben wij als vakbond een belangrijke rol!
Dit najaar starten de onderhandelingen voor een nieuwe cao. Begin juli starten we al met onze campagne, met Tigo de horecatijger in de hoofdrol. We willen hiermee zoveel mogelijk input ophalen bij horecamedewerkers: wat vinden jullie belangrijk en wat kan anders en beter?
De komende tijd houden we jullie op de hoogte over de weg naar die nieuwe cao. Maar één ding is zeker: jouw input is hard nodig! Alleen dan kunnen we goed voorbereid de onderhandelingen ingaan en de stem van de horecamedewerker daadwerkelijk laten horen!
Marlotte Ferouge
Bestuurder FNV Horeca