Het Kurhaus te Scheveningen; een hotel dat bij iedere Nederlander in het collectieve horecageheugen wel een herinnering oproept. Een plek waar de Rolling Stones hun eerste legendarische Nederlandse concert in 1964 gaven. Een plek waar Winston Churchill en Audrey Hepburn hebben vertoeft. Een plek van naam en faam.
Deze plek is de afgelopen jaren verkwanseld door de directie. Hierdoor werkt het personeel in misère en is het Kurhaus tot het randje van de afgrond gebracht. Sinds een aantal jaren is het ziekteverzuim in het Kurhaus angstwekkend hoog, worden medewerkers verboden om met de vakbond te praten en zijn werkdagen van 14 uur eerder regel dan uitzondering. Een aantal dagen geleden hebben Kurhaus-medewerkers met hulp van FNV Horeca de werkelijkheid omtrent het mismanagement naar buiten gebracht, in de hoop dat er wat verandert.
En de reactie van de directie hierop? Geen. Nadat RTL 4 vrijdag 30 mei een reportage over de misstanden in het Kurhaus naar buiten bracht, heeft iedereen tot maandag moeten wachten voordat de directie de moeite nam te reageren. Hoezo urgentie? Inmiddels is na een aantal kritische reacties op Facebook, de Facebook-pagina van het Kurhaus uit de lucht gehaald.
Wanneer de directie eindelijk de moeite neemt om over deze ernstige zaak iets te zeggen, komt de grootste dooddoener naar boven die je maar kan voorstellen. De directie stelt ‘ we wisten van niks?’ ‘FNV Horeca heeft niks aan ons laten weten’ en ook ‘de ondernemingsraad wist van niks’. O ja? Een bizar hoog ziekteverzuim met voornamelijk burn-out diagnoses, tientallen juridische procedures die medewerkers aanspannen, extreem hoog verloop, het strooien met officiële waarschuwingen, het dreigen met loonsancties en medewerkers klein houden met extreme geheimhoudingsverklaringen deden geen belletje rinkelen?
Zucht.
Kortom, wat een Gel*l.
Al op 27 november 2013 heeft FNV Horeca een aangetekende brief gestuurd naar de directie waarin uitleg wordt gevraagd over de misstanden. Vervolgens publiceert de ondernemingsraad op 8 mei jl. een memo in de kantine over het contact met FNV Horeca. Saillant detail: de ondernemingsraad is aangewezen door de directie!
Wat kan het Kurhaus nog redden? Dit kan alleen als de rotte appels van de directie het veld ruimen. Zodat niet alleen de medewerkers, maar ook Nederland weer kan genieten van dit bijzonder stukje historische horeca.
Groet, Milen van Boldrik
Reageren: m.vanboldrik@fnvhoreca.nl
Wanneer directies de weg kwijt raken; Het Kurhaus verhaal!
03-06-2014