Het komt nogal eens voor dat werknemers bij een overname een nieuw contract aangeboden krijgen waar andere arbeidsvoorwaarden in zijn opgenomen. Ons advies is om voorzichtig te zijn met het tekenen van een nieuw contract. De hoofdregel bij een overname is namelijk dat werknemers worden overgenomen met behoud van de bestaande arbeidsvoorwaarden. Als er andere arbeidsvoorwaarden zijn opgenomen in het nieuwe contract is het verstandig om contact op te nemen met ons Voorlichtings- en Informatiecentrum.
Wanneer is er sprake van een bedrijfsovername?
Er is sprake van een overname als een onderneming wordt overgenomen door een andere onderneming. Dit is bijvoorbeeld het geval als de onderneming wordt verkocht, verhuurd of verpacht. Er is sprake van een overname als is voldaan aan de volgende criteria:
- De overgang van de onderneming is gebaseerd op een overeenkomst, fusie of splitsing.
- De identiteit van de onderneming die overgaat (in de wet: economische eenheid, wat dus ook een deel van een bedrijf kan zijn) wordt behouden.
Wordt aan deze criteria voldaan en is er dus sprake van een overgang van onderneming dan gaan de rechten en verplichtingen van de werknemers over op de nieuwe werkgever. Jouw arbeidscontract blijft in stand. Soms is het niet helemaal duidelijk of er sprake is van een overgang van onderneming. In dat geval is het verstandig om contact op te nemen met FNV Horeca.
Wat zijn mijn rechten en plichten bij een overname?
Als je door de overname in dienst treedt van een nieuwe werkgever dan blijft je arbeidsovereenkomst zoals deze was afgesloten bij de oude werkgever dus in principe gelden. Dit houdt onder andere in dat:
- De bepalingen uit de arbeidsovereenkomst blijven gelden.
- De dienstjaren bij de oude werkgever moeten worden meegeteld bij de bepaling van de opzegtermijn.
- De cao waaraan de oude werkgever gebonden was overgaat op de nieuwe werkgever.