Dit najaar starten de onderhandelingen voor een nieuwe horeca cao per 1 januari 2024. FNV Horeca wil aan de onderhandelingstafel namens zoveel mogelijk horecamedewerkers kunnen spreken en start daarom dinsdag 8 augustus een cao-campagne. Met als belangrijkste doel: input bij horecamedewerkers – leden én niet-leden – op te halen en hen een stem geven in toekomstige cao-afspraken. Want wat zíj belangrijk vinden en verbeterd willen zien in de horeca is van cruciaal belang voor het voortbestaan van de sector. Mede door de ruim 35.000 openstaande vacatures in het 1e kwartaal van 2023 blijft de urgentie om arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk te maken onverminderd groot.
Tigo de Horecatijger
Om de campagne herkenbaar en zichtbaar te maken introduceert FNV Horeca ‘Tigo de Horecatijger’. Als harde werker begaan met de sector roept Tigo zijn 400.000 collega-horecatijgers op hun mening te geven over belangrijke thema’s in de sector. Dit kan via een laagdrempelige korte en uitgebreide enquête op www.fnvhoreca.nl. Hierin wordt men bevraagd over de hoogte van een loonsverhoging, de huidige arbeidsvoorwaarden en welke onderwerpen prioriteit moeten krijgen in een nieuwe horeca cao. Daarnaast kan men zijn stem ook laten horen tijdens bedrijfs- en stedenbezoeken en op diverse horecabeurzen (Gastvrij Rotterdam en BBB Maastricht). Om maximale input te realiseren, zet onafhankelijk onderzoeksbureau Kien de uitgebreide enquête ook breed uit binnen de horeca.
Samen sterk
Edwin Vlek, sectorbestuurder FNV Horeca: “Eind dit jaar loopt de huidige horeca cao af en gaan we met werkgevers in gesprek over de toekomst van de horeca en welke arbeidsvoorwaarden daarbij horen. Over hoe we er samen voor kunnen zorgen dat de horecatijger geen uitstervend ras wordt. En hoe we de medewerkers – ons grootste goed – meer gaan koesteren en waarderen zodat de exodus uit de sector stopt en vacatures weer ingevuld worden. Werkgevers moeten zich realiseren dat er géén horeca bestaat zónder medewerkers en dat in de nieuwe cao de behoeften en wensen van medewerkers daarom centraal moeten staan. De stem én steun van horecamedewerkers is dus keihard nodig!”
Informatie halen en brengen
FNV Horeca houdt horecamedewerkers de komende maanden via social media en de website actief op de hoogte van de onderhandelingen. Daarnaast gaat het campagneteam het land in om met horecamedewerkers in contact te komen en hun stem op te halen.