‘Werden we ‘vroeger’ de tent uitgezet, nu kregen we zelfs een kop koffie’

16-11-2021

Afgelopen anderhalf jaar is de horeca veel in het nieuws geweest. Over de continu aangepaste lockdown voorwaarden, maar vooral ook over het enorme tekort aan personeel. Medewerkers verlaten de sector omdat deze niet aantrekkelijk is om in te werken. Dat moet veranderen door een betere horeca cao af te spreken. Maar wat moet daar precies in komen te staan?

Samen met collega’s ben ik afgelopen maanden in het kader van de FNV Horeca-campagne ‘Laat je horen voor een betere cao’ door Nederland getrokken. Om jullie stem op te halen, te horen wat jullie belangrijk vinden, en wat jullie ervaringen zijn.

Samen met actieve leden zijn we bij horecabedrijven naar binnen gegaan om met medewerkers en de bedrijfsleiding te praten. De actieve leden namen hierin het voortouw waardoor het een gesprek van collega’s onder elkaar werd. En dat werd gewaardeerd. Werden we ‘vroeger’ nog wel eens de tent uitgezet omdat men niet op vakbondspraat zat te wachten, nu kregen we bij een paar bedrijven zelfs een kop koffie of milkshake aangeboden. Want ook zij vinden dat er iets moet veranderen in de horeca. Waarbij ‘foute’ ondernemers het niet langer verpesten voor de ‘goede’ die bijvoorbeeld wél open staan voor een vierdaagse werkweek.

Ik heb met veel medewerkers gesproken en hoorde soms dingen waarvan ik echt met m’n oren stond te klapperen. Een paar schrijnende gevallen zijn me bijgebleven. Zo hoorde ik in Nijmegen over drie niveau 3 leerlingen die al dagenlang zonder leidinggevende en zonder begeleiding zelfstandig aan het werk waren. Door het personeelstekort.

En ik hoorde dat veel bedrijven vanuit omzetoverwegingen gewoon openblijven ondanks dat men er de mensen eigenlijk niet voor heeft. Wat zorgt voor een hoge werkdruk voor het werkend personeel en gasten die door lange wachttijden uiteindelijk zonder te betalen ontevreden vertrekken.

In Maastricht kwamen we na de BBB-beurs in een kroeg terecht waar de medewerkers zelf besloten om – door de drukte - de boel even dicht te doen omdat zij de veiligheid niet meer konden garanderen. Het goede aan dit incident was dat de leiding van Koninklijke Horeca Nederland op dat moment ook in die kroeg zat. Die moest ook gedwongen verkassen naar een andere locatie en werd zo geconfronteerd met de harde realiteit in de sector.

Voordat ik in voorjaar 2020 bij FNV Horeca aan de slag ging, was ik Organizer bij FNV Schoonmaak. Twee sectoren die verschillend met problemen in de sector om gaan. En dat heeft volgens mij alles te maken met de afstand tussen de medewerkers en de bedrijfsleiding. Ziet men in de schoonmaak misschien eens per jaar de directeur een keer op de werkvloer verschijnen, in de horeca doe je vaak na het werk samen nog een drankje aan de bar. Afstand zorgt vaak voor meer actiebereidheid. En hoe korter de lijntjes zijn, hoe meer men slikt van de baas. Want je moet dagelijks met elkaar door één deur. 

Al vertelden diverse medewerkers dat zij vanaf nu meer bereid zijn om zich uit te spreken. Omdat zij – mede door onze campagne - anders naar hun eigen positie zijn gaan kijken en er echt iets moet gebeuren. Kleine stapjes in de goede richting die de horeca volwassen maken.

Liliana Dirks
Bestuurder Collectief FNV Horeca