Heb je recht op een beoordelingsgesprek?

25-01-2013

Er dient tenminste éénmaal per jaar een functioneringsgesprek van de directe leidinggevende met de medewerker gehouden te worden. Wanneer de OR of de personeelsvertegenwoordiging in jouw bedrijf toestemming heeft gegeven, is je werkgever verplicht om een systeem te hanteren voor jouw beoordelingsgesprek.

Het beoordelingsgesprek
Tijdens een beoordelingsgesprek wordt jouw functioneren besproken.  Zonder de nodige feedback van je leidinggevende is het natuurlijk lastig om te voldoen aan de wensen van de organisatie waar je werkt. Daarom moet iedere leidinggevende  1 keer per jaar een ‘resultaat- en ontwikkelingsgesprek’ (voorheen beoordelingsgesprek) voeren met al zijn medewerkers. In dit gesprek worden afspraken gemaakt over jouw persoonlijke ontwikkeling.

Het functioneringsgesprek

Naast een beoordelingsgesprek heb je eenmaal per jaar recht op een ‘voortgangsgesprek’(voorheen functioneringsgesprek). In dit gesprek worden afspraken die gemaakt zijn in het resultaat- en ontwikkelingsgesprek over jouw voortgang en samenwerking besproken. Deze afspraken worden geëvalueerd en eventueel aangepast.

Personeelsbeoordeling
De beoordelingsperiode is een kalenderjaar(van januari tot december). De personeelsbeoordeling is gekoppeld aan gedifferentieerde functiejarenverhoging. Dus als je goed presteert krijg je meer verhoging.  De functiejarenverhoging geldt alleen voor medewerkers die een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd hebben en hun functie minstens zes maanden uitoefenen. Voor deze  personeelsbeoordeling is het ook van belang dat je leidinggevende al minimaal drie maanden jouw leidinggevende is. Je net nieuwe leidinggevende heeft tenslotte nog niet veel van jouw presteren kunnen zien.

Onvoldoende, matig, goed of uitstekend?
Jouw beoordeling wordt gebaseerd op in ieder geval drie, en maximaal vijf objectieve, bedrijfseigen beoordelingscriteria. Je wordt beoordeeld met een onvoldoende, matig, goed of uitstekend. De consequenties van deze beoordeling kun je teruglezen in artikel 31 van de cao catering. Ontvang je een negatieve beoordeling, dan wordt er een actieplan opgesteld, zodat je volgende beoordeling naar verwachting positief zal zijn.

Let op: Onthoud goed dat beoordelingen niet overdraagbaar zijn, bijvoorbeeld door een contractovername. Is dit het geval, dan begint jouw beoordeling in feite dus opnieuw.
En als  je leidinggevende vindt dat je niet beoordeeld kan worden,wanneer je niet beoordeeld blijkt te zijn terwijl dit wel had gemoeten, of wanneer je het maximale aantal functiejaren al hebt bereikt, dan betekent dit niet dat automatisch dat je geen recht hebt op deze  verhoging.