Daar waar er in Nederland redelijk veel aandacht wordt besteed aan koks (de witte brigade), is de aandacht voor de bediening (de zwarte brigade) toch nog weinig voorkomend, vertellen meerdere bronnen aan Entree. Chefs kunnen nog zo goed zijn, maar als het aan de voorkant verprutst wordt is het klaar.
Visitekaartje restaurant
Een gastvrouw of gastheer is hét visitekaartje van een restaurant en sfeerbepalend. Een moderne en professionele gastheer of gastvrouw heeft kennis van de producten en diensten die het restaurant aanbiedt, is bekend met de etiquette en staat open voor de wensen en reacties van de gast, legt Willem Kool van het Stan Huygens Journaal uit. Hij zat gisteren in de jury van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs, een van de weinige wedstrijden waarin juist gastvrijheid centraal staat. Het kan heel vervelend zijn wanneer je als gast in een zakelijke bespreking zit en een gastvrouw de kaart komt brengen en daarbij een zeer uitgebreide uitleg geeft. Dat kan in sommige gevallen goed zijn, maar op zo’n moment niet. Een goede gastheer of gastvrouw moet dat kunnen aanvoelen
Totaalbeleving
Daarnaast is de vraag: heeft het allemaal gesmaakt? Volgens Kool ook niet meer van deze tijd. Zo’n vraag stel je niet. Beter is om te vragen: heeft u het naar de zin gehad? Dan pak je de totaalbeleving en dat is waar het uiteindelijk om gaat.
Lees het hele bericht op Bron: Entreemagazine.nl