De huidige cao voor de horeca loopt eind dit jaar af, waardoor de onderhandelingen voor een nieuwe cao al na de zomer starten. Om opnieuw input op te halen bij horecamedewerkers, leden en niet-leden, lanceert FNV Horeca een campagne. Dit stelt ons in staat te horen wat zij belangrijk vinden en de stem van horecamedewerkers daadwerkelijk mee te nemen in de onderhandelingen.
In de laatste cao zijn flink wat verbeteringen doorgevoerd, maar we zijn er nog niet. Zo komt het nu in de laagste functiegroepen nog voor dat een ervaren medewerker evenveel verdient als een nieuwkomer. Dit is een onwenselijke situatie die niet bijdraagt aan het aantrekken en behouden van personeel, iets dat met nog steeds een ongewenst hoog aantal openstaande vacatures, van cruciaal belang is.
Tigo de Horecatijger
Om de campagne herkenbaar en zichtbaar te maken, is ‘Tigo de Horecatijger’ wederom de hoofdrolspeler. Vorig jaar bleek de campagne met Tigo zeer succesvol, met veel waardevolle input van horecamedewerkers. Ook dit jaar roept hij zijn 400.000 collega-horecatijgers op hun mening te geven over belangrijke thema’s. Op www.fnvhoreca.nl kunnen horecamedewerkers input geven over de hoogte van een loonsverhoging, de huidige cao en welke onderwerpen prioriteit moeten krijgen in een nieuwe cao. Daarnaast zoeken we medewerkers op tijdens bedrijfs- en stedenbezoeken en op horecabeurzen (Gastvrij Rotterdam en BBB Maastricht). Voor zoveel mogelijk input zet onafhankelijk onderzoeksbureau Kien de uitgebreide enquête ook breed uit binnen de horeca.
De stem van horecamedewerkers
Edwin Vlek, voorzitter FNV Horeca: “Ondanks dat we als sector mooie stappen hebben gezet, zien we nog steeds dat veel vakkrachten de sector verlaten door hoge werkdruk, lange werkdagen of betere arbeidsvoorwaarden elders. Eeuwig zonde! Om de horeca aantrekkelijk te maken om in te werken én blijven werken, zijn goede arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden cruciaal. De input van horecamedewerkers is hierbij van onschatbare waarde. Alleen met hun stem kunnen we de onderhandelingen krachtig en effectief ingaan.”