Na een succesvolle editie vorig jaar wordt ook dit jaar weer de Week van de horeca georganiseerd tussen 19 en 24 september. Een week volledig in het teken van alle horecaprofessionals, ondernemers, leveranciers, opleiders – en studenten binnen de horeca. De Week van de horeca zal officieel worden afgetrapt samen met de officiële opening van Gastvrij Rotterdam op 19 september in Rotterdam Ahoy.
Aandacht voor behoud van talent
De eerste editie van de Week van de horeca vond plaats in 2019, toen nog de Nationale Horecadag. Inmiddels is de Nationale Horecadag uitgegroeid tot de Week van de horeca, die elk jaar plaatsvindt in september. Het een landelijk initiatief, waarbij diverse organisaties, stichtingen, opleidingen en horecazaken samenwerken. De Week van de horeca heeft als doel om te laten zien hoe mooi het is om te werken en te studeren in de horeca en om alle huidige horecaprofessionals nog eens extra in te laten zien hoe erg wij hen waarderen.
“Tijdens de Week van de horeca laten horecabedrijven door heel Nederland zien waarom werken in de horeca zo leuk is, door middel van het organiseren van workshops en kijkjes achter de schermen. Met dit initiatief willen we dankzij deze grote krachtenbundeling en schaalkracht zoveel mogelijk mensen bereiken en ze enthousiast maken voor een baan in de horeca. Ook is de Week van de horeca voor alle huidige horecaprofessionals en door hen en masse nog eens extra in het zonnetje te zetten tijdens deze week, werken we gezamenlijk aan het behoud van horecatalent”, aldus Arco Noorlander van VHC.
Gastvrij Rotterdam en Week van de horeca openen gezamenlijk de beursvloer
Net als vorig jaar wordt de Week van de horeca officieel geopend samen met de opening van Gastvrij Rotterdam. In samenwerking met Cordier staan de bubbels klaar voor de aanwezigen om de beursvloer te openen en een toost uit te brengen op de horeca.
“De 9e editie van Gastvrij Rotterdam beloofd dit jaar de grootste editie tot nu te worden. De belangstelling voor deelname is weer enorm groot en alle beschikbare halruimte is nu ingetekend. Ieder initiatief dat gericht is op de promotie en instroom van medewerkers in onze mooie sector ondersteunen we van harte. Het is van groot belang nieuwe potentiële horecaprofessionals al in hun middelbare school periode te interesseren voor de horeca en de vele mogelijkheden die de sector hen kan bieden op tijd bij hen onder de aandacht te brengen. De Week van de Horeca zet de sector in de spotlights en dat doet Gastvrij Rotterdam natuurlijk ook. Beide initiatieven op het zelfde moment van start laten gaan, versterkt elkaar!”, aldus Robert Melaard, managing director van Gastvrij Rotterdam.
Leukste horecateam van Nederland
In de aanloop naar – en tijdens de Week van de horeca vindt ook weer de jaarlijkse verkiezing plaats voor het leukste horecateam van Nederland. Horecazaken kunnen zichzelf aanmelden en middels een creatieve inzending laten zien waarom zij als finalist gekozen moeten worden door juryleden Milo Berlijn en Patrick Treichl. Om leerlingen van horecaopleidingen actiever te betrekken in het werkveld, nemen studenten van verschillende horecaopleidingen door Nederland ook deel in de jury. De top drie krijgen vervolgens een opdracht mee en de winnaar wordt bekend gemaakt op de Gastvrijheidstop in november.
De Week van de horeca wordt ondersteund door partners waaronder L1NDA, FNV Horeca, VHC, SVH, Gastvrij Rotterdam en Cordier.